december 16, 2016

Undvik skador

Av Lena

Oavsett vilken sport du utövar så måste du som utövare träna för att undvika onödiga skador, och detta om något gäller individer som deltar i så kallade ultra maratons eller ironman utmaningar. Att dra på sig onödiga skador kan inte bara förhindra dig från att medverka i de event du vill, det kommer också att förhindra dig i din utveckling och förbättring inom sporten. Under skadeperioden kommer du eventuellt tappa muskelmassa, kondition eller annat som kan vara viktigt för just den sporten du utövar. Efter en skada måste du låta kroppen återhämta sig och sedan sakta inleda rehabilitering och därefter stegvis trappa upp träningen igen tills du är tillbaka på den nivå du var på innan skadetillfället. Det är ytterst viktigt att ta det lugnt i början så att inte skadan kommer tillbaka igen.

Håll igång kroppen

För att största möjliga mån undvika skador så finns det bara en sak att göra, att träna ordentligt och träna rätt. Utövar du exempelvis en specifik sommarsport, då är det naturligtvis också viktigt att du håller igång kroppen under de övriga årstiderna, att du under vintermånaderna genomför träning inomhus i den mån det går, att hålla konditionen uppe med hjälp av cykel eller löpband och hålla musklerna i trim genom styrketräning. Gör du inte detta kommer kroppen att tappa delar av det du tränat upp och när sedan din säsong inleds igen, kommer du inte klara av att köra på samma nivå eller samma tempo som du gjorde under slutet av föregående säsong. Men genom att bibehålla träningen även under höst, vinter och vår, kommer kroppen din vara redo att sätta igång så fort säsongen startar.

Men även om du sett till att hålla igång kroppen under desa månader så är det väldigt viktigt att ta det lugnt i början av säsongen, och inte göra det klassiska misstaget av att ta dig an för mycket, för snabbt. Allt för ofta ser vi individer som gör detta och allt för ofta resulterar detta i onödiga skador, som kunde ha förhindrats. Ta det lugnt och känn efter vad din kropp säger och anpassa dig sedan efter detta.

Stretcha ordentligt

Träningen i sig är en viktig aspekt att undvika onödiga skador men glöm nu inte heller bort att stretcha ordentligt, både före och efter träning samt tävling, framför allt tävling då du här utsätter och pressar kroppen till det yttersta. Nu spelar det ingen roll om du gör dig redo för ett ultramarathon eller om runda på golfbanan. Oavsett vilken sport du utövar så kommer du pressa dina muskler på olika sätt, och en sådan simpel sak som streching kan vara det som står mellan dig och en onödig skada. Jag talar här av egen erfarenhet då jag vid ett tillfälle skulle träna lite golf och glömde helt bort att stretcha innan. När jag sedan inledde träningen dröjde det inte länge innan jag ådrog mig en skada i ryggen, tack vare att jag inte värmt upp och stretchat ordentligt innan. Det blev en 2-3 månaders läxa jag inte glömmer. Sedan dess har jag inte hoppat över denna bit och har således inte heller drabbats av några andra, onödiga skador som resultat.

Känn också av kroppen, när du börjar känna att du nått ditt maximala, undvik då att pressa kroppen ytterligare om du verkligen inte behöver. Detta är ännu en aspekt som kan vara en bidragande faktor till mer avancerade och svårare skador.