november 15, 2019

Träna efter skada

Av Lena

Olyckor, sjukdomar eller på vilket sätt kroppen än blivit skadad på så är det såklart aldrig kul att inte kunna röra sig som man tidigare har kunnat göra men det finns en lösning bara man är villig att kämpa till att snart kunna må bättre och förstås också ha en hel del tålamod. Att man kan träna bort allt är inte helt och håller sant men den finns mycket sanning i det för det har visat sig att det mesta faktiskt går att träna bort bara man är villig att lägga ner sin tid på att en dag kunna må bättre även fast det efter att man blivit skadad ibland kanske känns hopplöst. Det är också viktigt att ha mycket tålamod och att vara beredd på att det ibland kan ta tid för att man ska kunna bli återställd.

Börja träna så fort som möjligt

Har man varit med om en skada så är det viktigt att man tränar upp kroppen på rätt sätt men det är inte alltid helt enkelt att begripa exakt vad det egentligen innebär att träna rätt efter skada. Något annat som också har visat sig vara viktigt är att börja träna nästan direkt efter att man har skadat sig och med det så menar man alltså inte att man ska börja hårdträna (det klarar kroppen inte av) utan det man menar är rehabilitering. Att börja träna direkt efter sin skada har nämligen visat sig vara bra för att man snabbare ska kunna bli återställd. Väntar man istället flera veckor på att börja träna efter sin skada så kan man givetvis fortfarande bli återställd men största sannolikhet kommer det att ta längre tid än om man faktiskt började sin träning direkt eller någon dag efter att man blivit skadad

Hur man ska träna kroppen efter en skada beror såklart på vart i kroppen som man har blivit skadad men den gemensamma nämnaren för alla skador är att börja försiktigt i ett tempo som kroppen klarar av. En smart ide är att göra en schema över sin träning där det kan vara bra att börja med att bara stretcha. Börja försiktigt, gör det väldigt ont i kroppen när man stretchar så har man troligtvis ansträngt kroppen för mycket vilket såklart inte alls är poängen med träningen. Poängen med träningen är att börja försiktigt för att sedan sakta men säkert klara av att träna mer och mer för vare dag som går. Börja med att stretcha för att sedan gå över till enkla övningar för att sedan gå vidare till att exempelvis ta sig upp och cykla försiktigt på en spinning cykel.

Det är bäst att träna tillsammans med en tränare som vet hur man bör träna vid en skada men många övningar går givetvis också att göra hemma. Prata först och främst med en sjukgymnast (fysioterapeut, idrottsläkare eller ortoped) eftersom det är sjukgymnasten som har rätt att ge en diagnos efter att man skadat sig och där med kan ge smarta tips och råd om hur man på bästa sätt kan träna efter en skada.