december 24, 2016

Rätt utrustning

Av Lena

Nu är det inte enbart träning samt streching som kan hjälpa dig att förhindra onödiga skador, det är även extremt viktigt att använda sig av rätt utrusning då den kan hjälpa till att minska belastningen eller påfrestningarna som utsätts på kroppen, beroendes på vilken sport ni utövar. Inom löpning så är det så klart valet av sko som har störst och viktigast betydelse, då denna hjälper dig att minska belastningen på inte enbart fötterna men också knän, höfter och rygg. En felaktig eller missapassad sko kan i själva verket göra mer skada än nytta, så det är därför oerhört viktigt att ni hittar just den som passar dig, din kroppshållning och nedslag bäst. Se därför till att inte heller snåla när det kommer till valet av utrusning. Nu behöver det självfallet inte betyda att den dyraste skon av alla är just den bästa, men i regel, som med det mesta, så har dom dyrare skorna bättre material, och är gjorda med högre kvalité som då hjälper att inte bara förhindra skador men också med största sannolikhet kommer att hålla längre och inte gå sönder så fort.

Ta hjälp med att få rätt

När du står inför valet av att köpa nya skor, se då till att du tar hjälp av en profesionell så att ni får en sko som verkligen är utformad till att passa dig, dina fötter och den typ av löpning ni har för avsikt att genomföra. Det är många aspekter som avgör vad för typ av sko ni bör köpa, där inte bara din hållning och utformingen av din fot avgör utan också underlaget du har för avsikt att springa på. Löpare som springer på banor som exempelvis i friidrott bör ha en typ av sko, gärna med dubbar för att ge bättre grepp vid sprintevent men denna sko är i sin tur inte direkt lämpad för orienterare som springer ute i skogen eller långdinstanslöpare som just marathonlöpare. När det väl står klart vad för typ av event du ska genomföra och vilket underlag detta kommer att ske på, då har du goda förutsättningar för att få precis den utrustning som är lämpad för dig och stundande event.

Näst ut gäller det att kontrollera hur din fot är utformad då alla fötter är olika tillsammans med hur ditt nedslag och rullning av foten är under löpsteget så att du undviker pronation där fotvalvet sjunker ihop för mycket och foten rullar överdrivet inåt eller supination där för stor del av vikten lägs på utsidan av foten. Målet är att uppnå en så neutral nedsättning som möjligt för att undvika skador och onödigt slitage på kroppen. Och då alla fötter är olika är det väldigt viktigt att ni får hjälp med detta, så att ni verkligen har en neutral nedsättning och rullning.

 På bilden ovan kan ni se exempel på de olika nedsättningarna med pronation till vänster, neutral i mitten och supination till höger. Så gör inte misstaget att använda fel sko, skaffa dig en som är utformad efter dig och dina fötter och du kommer märka en enorm skillnad.