januari 14, 2017

Rätt utrustning, fortsättning

Av Lena

Vid sidan av träning och streching så är valet av rätt utrustning en extremt viktig aspekt inom sport, oavsett vilken sport ni än utövar men så klart oerhört viktigt inom löpning, då en felaktig sko kan bidra till ökade skador istället för att minska risken. Valet av sko kan inte bara göra det lättare att springa, oavsett underlag, rätt sko kan också minska belastningen som utsätts på knän, höfter och din rygg. SÅ är det något som ni verkligen inte ska försöka snåla in på så är det valet av sko, låt det kosta vad det kostar och besök en återförsäljare som vet vad dom pratar om och som kan hjälpa dig att välja rätt.

Köp rätt sko och skotyp

Det är inte bara viktigt att identifiera vad för typ av löpning ni tänker göra utan också på vilken nivå. Motionärer och nybörjare bör nödvändigtvis inte ha samma sko som en mer rutinerad och van löpare. Nybörjare är i regel något tyngre än den rutinerade löparen och har således ett tyngre nedslag, vilket gör att denne behöver en sko med bättre dämning och stabilitet, främst om löpningen sker på hårda underlag. Lägg märke till att vi INTE rekommenderar att ni springer på asfalt, det finns inget underlag som kan vara mer skadligt för kroppen som att springa på detta.

Det är inte bara viktigt att ni köper rätt sko utan också rätt skotyp, en sko som är anpassad för den typ av löpning ni tänker utföra. En löpsko som är bra för hårda underlag är inte nödvändigtvis den bästa skon ni kan välja om ni utför exempelvis orientering, där ni springer i skogen på varierande underlag. Låt de professionella yrkesmännen hjälpa att guida dig till den typ av produkt som är bäst anpassad för det du tänker göra. Alla löpar är olika, se förklaringen här nedan:

  • Löpare med supination eller underpronation, inte får tillräckligt med dämpning och behöver en sko med extra bra dämpning.
  • En normal fot typ med neutral pronation behöver en sko med god stabilitet
  • Löpare med överpronation måste betona stöd och stabilitet i valet av sko

Låt mig förklara begreppen stabilitet, dämpning och stöd lite närmare.

Stabilitet

Avsedd för löpare med normal pronation. Leta efter skor med medelstöd i form av starka hälkappa och tät dämpning i mellansula. Skon bör också stödja och sitta bekvämt runt vristen, speciellt på baksidan

Dämpning

Bäst lämpad för löpare med supination och hög vrist. Detta är också en sko som är bra för snabba löpare. Skon i fråga ska ha en något högre häl som i sin tur innehåller en split eller extra stötdämpning. Materialet som används i skon för däpmning varierar, allt från gas till luftkuddar, skum eller gele.

Stöd

En sko med extra bra stöd är bäst lämpad för löpare med en stark överpronation, möjligen den tyngre löpare och nybörjaren. Skon ska ha en bred och stabil sula fast hälkappa. En rak sula kommer att bidra till att balansera foten och hålla den från att pronera alltför mycket.

Tävlingssko

Dessa skor är speciellt framtagna för den rutinerade löparen och allra främst dom professionella utövarna. Skor måste först och främst vara lätt och ha en bra ventilation så att den kan andas från ovansidan på skon. Skon har i regel en lägre mellanprofil vilket gör att löparen kan få mer kraft vid nedsättningen som tillsammans med det grova mönstret gör att löparen också får bättre grepp. Skon bör inte väga mer än 350 gram.