Mer om kost efter träning
april 22, 2021

Mer om kost efter träning

Av Lena

Det är inte alltid superenkelt att veta vad som gäller när det kommer till kost och med träning. Råden och rönen brukar ständigt förändras och beroende på vem man frågar brukar man få olika svar. Så vad gäller egentligen? Vad är en myt och vad är det inte? Gäller det kanske olika beroende på vad man tränar? Vi ska försöka bena ut det nedan.

Allt börjar inom 1.5 timmar

Anledningen till att vi ska äta ett ordentligt mål med mat är att muskelcellerna brister genom intensiv träning. Dessa måste vi laga vilket kroppen gör av aminosyror som i korta ordalag bildas av protein. Kolhydrater i sin tur ger dig mängder av energi efter ett träningspass medan mineraler, olika fetter och vitaminer minskar din återhämtningstid. Många sätter sig och slevar proteinbars eller kvarg minuten efter ett träningspass, vilket inte egentligen är jättenödvändigt. Visst är det bra att äta efter ett pass, men man har cirka 1.5 timmar på sig innan kroppen slutar att ta in all energi den kan få genom mat. Här är det bra att äta något som är riktigt kolhydrat eller protein rikt då det är vad kroppen behöver för att reparera och bilda muskelmassa. Men även här skiljer sig råden, medan andra säger att det inte spelar någon roll när under de här 1.5 timmarna man äter säger andra att 30 minuter efter träning är det mest optimala för återhämtningen. Storleken på portionen eller portionerna kan variera beroende på hur hårt och hur intensivt man har tränat. Exempelvis behöver någon som tränat styrketräning inte lika mycket kolhydrater som någon som tränat kondition.

När det kommer till maten?

När det kommer till maten?

Det kan absolut vara smart att sätta i sig något litet om man har en bit hem efter träning. Här passar den här kvargen, proteinbaren eller exempelvis en banan bra in. När man väl är hemma på plats är det dags för det ordentliga målet med mat. Tallriksmodellen är en bra bas om man känner sig osäker och potatis, ris, kyckling, fisk, tofu och grönsaker är exempel på bra ingredienser. Bra mat skiljer sig också litegrann beroende på vad man har för mål med sin träning. Är muskelbygge målet med din träning måste du äta bra innan träning likväl som efter din träning då du behöver ett överskott för att kunna bygga muskler. Dock är balansgång A och O här då får mycket intag av mat, speciellt fetter, kan göra att du istället lägger på dig rent fett vilket förmodligen är rena motsatsen av vad du önskade dig från början. Tränar man väldigt sent på kvällen är det viktigt att tänka på att man inte stoppar i sig alltför mycket mat nära sänggåendet då det kan påverka sömnen negativt. Man kan då istället tänka på att dela upp sitt middagsmål i två och äta en del innan träning för att äta resten efter sin träning just för att undvika att magen blir alldeles för full sent vilket i sin tur påverkar matsmältningssystemet negativt. Det är en del att tänka på när det kommer till kosten, men faktiskt ganska logiskt efter ett tag.