januari 20, 2019

Löp skadefritt

Av Lena

I en värld som är ganska stressig kan det vara skönt att varva ner med en härlig löprunda antingen i stan eller i skogen. Löpning är också en mycket bra form av högintensiv träning som gör att man får upp ett bra flås och stärker kroppen och dess ämnesomsättning. Men löpning är också en träning som kan inkludera en del skador och om man inte löper på rätt sätt är det risk att man kan skada sig och då framförallt anklar, knän och höfter som är mest utsatta när man springer. Det är några punkter som man ska ha i åtanke och saker som man bör investera i för att kunna löpa skadefritt.

Viktiga saker att ha i åtanke

För att man ska springa och minimera risker för skador är det några saker man ska tänka på. Framförallt är det viktigt att man anpassar löpningen efter sin erfarenhet då det är viktigt att man inte överanstränger sig vid löpning. Detta då det dels gör att man lättare tappar motivationen för att springa men också att det kan pressa musklerna för mycket vilket resulterar i kramp eller mindre skador. Om man inte tidigare har sprungit ska man börja med kortare sträckor och gärna börja med intervaller där man springer en minut och går en minut innan man har byggt upp sin uthållighet och teknik.En annan sak som är viktigt är att man börjar med att springa på ett stabilt och slätt underlag. Att springa på asfalt är lättare och kräver mindre energi än att springa i skogen där man måste undvika rötter och gropar. Dock är asfalt mer krävande och påfrestande för knäna och anklarna då man springer på ett hårdare underlag. Men att springa på asfalt är bra om man är nybörjare då man kan koncentrera sig mer på stegen, tekniken och andningen istället för att ha fullt fokus på underlaget.

Utrustning som minimerar skador

Men det är inte bara underlaget och erfarenheten som har inverkan på skaderisken när man springer. Vilken utrustning som man använder när man springer och kläder man använder har också stor betydelse för hur stor skaderisken är. Om man utrustar sig med praktisk utrustning som underlättar stegen och hur väl man kan prestera när man springer är avgörande faktorer som har stor inverkan. Det viktigaste av allt för att löpa skadefritt är att utrusta sig med bra löparskor. De ska vara anpassade efter terrängen man springer i och vara i rätt storlek och material för att ge optimal stabilitet och stötdämpning. Det man ska ha i åtanke när man investerar i ett bra bekväma skor är att materialet ska andas. Det är en mycket viktig egenskap som gör att värmen från fötterna släpps ut genom materialet. Om materialet inte andas kan fötterna svälla en aning vilket kan bidra till att man blir mer klumpig och därmed löper större risk för att skada sig själv under rundan. Ett par bra och bekväma löparskor är därför A och O för att kunna prestera bättre och minimera skaderisken under träningspasset. För att kunna löpa skadefritt är det också viktigt att man anpassar sin utrustning efter väder, att inte ta några onödiga risker och springa efter sina egna förutsättningar.