januari 3, 2017

Förberedelser inför tävlingsdagen – Ordentligt med avkoppling

Av Lena

Jag tänkte här ta en paus från all träning, utrustning och liknande för att istället ta en närmare titt på något som ligger mig varmt om hjärtat och något som jag ser fram emot varje gång det börjar närma sig tävlingen. Oavsett vart tävlingen går av stapeln så vill jag se till att jag är på plats minst två dagar innan själva tävlingsstarten av den enkla anledningen att jag vill göra mig bekant med området och klimatet, speciellt om det är ett klimat som skiljer sig markant jämfört med där jag bor och tränar.

Som svensk så är vi knappast bortskämda med allt för många soltimmar per år och än mindre riktigt varma dagar och är tävlingen jag tänker delta i belägen någonstans i södra Europa, ja då är också klimatet betydligt annorlunda jämfört med vad vi är vana vid på svensk mark, med en avsevärt högre temperatur och luftfuktighet. Temperaturen är något som vi lätt kan anpassa oss till, det svåra är däremot luftfuktigheten som gör att du svettas betydligt mer jämfört med hemma, vilket ökar vikten att dricka ordentligt med vatten. Vi vet redan sen tidigare att det är viktigt att återställa vätskebalansen under både träning och tävling, men när det sker i områden som dessa, är det ännu viktigare att verkligen fokusera på detta. Det är också av denna anledning som jag ser till att jag befinner mig på plats minst två dagar innan så jag ger kroppen en chans att acklimatisera sig till dessa nya omständigheter, precis som ländskidåkarna gör när det beger sig upp i bergen, för att köra höghöjdsträning och därigenom vänja sig vid den syrefattiga luften, inför kommande tävlingar på denna höjdnivå.

Låta kroppen slappna av

Visst är det viktigt för dig att hålla fokus och vara inställd på ett klart och tydligt mål i den kommande tävlingen och se till att inget eller ingen får dig att skifta detta fokus. Samtidigt som detta, i alla fall för min egen del, så är det minst lika viktigt att slappna av, att koppla bort hjärnan och tänka på annat om än för stunden, att njuta och ta till sig av allt vad denna upplevelse har att erbjuda. Självfallet innebär detta inte att du går ut och festar, eller på något annat sätt uppför dig på ett sätt som inte är passande inför en tävling, men att koppla av, koppla bort tankarna och njuta av ens omgivning, får i alla fall mig att slappna av och därigenom då också en ökad förmåga att på tävlingsdagen hålla ett skärpt fokus. Jag måste erkänna att jag gärna spenderar en dag på någon avskild strand där jag kan njuta av vad omgivningen har att erbjuda och inte tänka på något bortsett från att låta kroppen vila, och mentalt göra mig redo inför stundande utmaning.

Sen måste jag också erkänna att jag, liksom så många andra, mer eller mindre beroende av min smartphone och platta. Det sociala nätverket facebook har blivit ett utmärkt verktyg och hjälpmedel under alla ens resor, ett sätt för mig att hålla vänner och bekanta uppdaterade om ens planer, resultat och samtidigt dela med sig av alla de vackra platser man har turen att få besöka under ens resor.

Hålla hjärnan sysselsatt

Självfallet kan jag inte heller neka till att mitt beroende av telefonen går djupare än att bara uppdatera facebook av och till, då en stor passion jag har är spel. Jag kan spendera timmar på att spela en rad olika spel på luren, från golfspel, enarmade banditer, bilspel till en rad olika rollspels varianter. Eftersom jag oftast reser ensam i mitt tävlande, blir det lätt långa stunder som man är sysslolös, det vill säga när jag inte tränar eller förbereder mig inför loppet och att sysselsätta mig med dessa spel hjälper mig att få tiden att gå samtidigt som jag inte oroar mig för vad som komma skall, jag koncentrerar mig på något som förhindrar mig från att bli nervös eller än värre, spänd. Även om jag har under ett antal år nu deltagit i en rad olika tävlingar både i Sverige och delar av Europa så kan jag inte låta bli att bli spänd inför en tävling och jag har märkt att när detta händer, påverkar det också min prestation på ett negativt sätt. Därför försökte jag hitta saker och ting att sysselsätta mig med, eller kanske ska jag säga sysselsätta min hjärna med så att jag inte tankarna börjar vandra allt för mycket.

Musik är också något som spelar en stor roll, inte bara inför tävlingar men också under träning. Jag lyssnar gärna och ofta på musik och därför ser jag alltid till att ha telefonen i närheten så jag får tillgång till mitt spotify konto och alla de listor jag har skapat där genom åren, listor för alla situationer vare sig det är för träning, inför tävling, eller när jag slappnar av på stranden.