juli 2, 2019

Anpassa din träning efter ålder

Av Lena

Träning är ett ämne som blivit väldigt populärt de senaste åren. Det som tidigare kan ha ansetts som ett nödvändigt ont är idag en hyllad aktivitet. Det som tidigare ansetts vara idioti är idag beundransvärt och något att eftersträva. Det har även gjorts otroligt mycket forskning om hur vi ska träna för att nå vissa resultat och hur denna träning påverkar oss. Ny forskning kommer hela tiden och ständigt utmanar vad vi tros veta om vad som är rätt eller fel när det gäller träning.

Är ålder bara en siffra?

Den klassiska bilden när det handlar om ålder och träning är att det är ungdomar som är bäst lämpade för att hålla på med fysisk aktivitet. Det är då kroppen är som starkas och har inte börjat brytas ner på grund av stigande ålder. Men om det var ålder som var avgörande för vårt fysiska välbefinnande, hur förklarar någon då att det kommer sig att det finns personer som är över 90 år som springer Stockholm marathon samtidigt som det finns 25-åringar som inte klarar av att springa några få kilometer?Detta beror av den enkla anledningen att i detta fall är den äldre uppenbarligen en person som tränar regelbundet och den yngre gör inte detta. Det finns enormt många faktorer som spelar in när det kommer till att avgöra någons träningskapacitet. Ålder, längd, erfarenhet, biologiska förutsättningar, kost, sömn, geografisk positionering på jordklotet för att nämna några. Att flera personer ligger på toppen av sin karriär i en ung ålder kan dessutom bero på att de sliter så hårt på kroppen att efter några års aktivt utövande har de brutit ner kroppen på ett sätt som gör att de inte kan nå samma nivåer som tidigare. Detta är väldigt vanligt bland gymnaster och dansare.

Är ålder bara en siffra?

Ålder och styrketräning

Att saker händer i våra kroppar då vi blir äldre är inte någon hemlighet. Våra leder blir sämre. Hjärtat försvagas efter lång användning och vi har en annan typ av nedbrytning av celler. Detta har gjort att länge har det varit den allmänna åsikten att äldre personer inte ska styrketräna på gym utan mer hålla sig till olika typer av gruppträning, simning och pensionärsgympa. Men nya studier har börjat utmana detta genom att mena på att äldre personer mår bra av att styrketräna.Genom att utföra bland annat marklyft stärker de viktiga muskler som är viktiga för hållning och motverkar ryggbesvär. Styrketräning innebär dessutom nedbrytning av muskler vilket gör att celler byts ut i kroppen i en högre takt än annars. Detta gör att risken för att cancer ska sätta sig i kroppen minskar. Samtidigt ger styrketräning en högre ämnesomsättning vilket gör att kroppen tar åt sig energi bättre vilket leder till en piggare hög ålder. Dessutom finns det flera exempel av äldre personer som styrketränar regelbundet och är betydligt starkare än majoriteten av dagens unga som regelbundet går på gym.

övar korrekt

Dock ska det sägas att de positiva effekterna från styrketräning kommer enbart om utövaren gör övningarna korrekt. Felaktiga lyft är i alla åldrar förknippade med ökad skaderisk. Och alla behöver se till sig själv för att se vilken som är en lagom nivå att starta på. Det gäller att ta alla parametrar i beaktning då det kommer till träning. Inte enbart ens ålder.